Zoek je goede enduro tips die je zelf kunt toepassen in het enduro rijden? Of wil je enduro tips zodat je beter begrijpt wat er in een enduro wedstrijd gebeurt? Lees dan verder.
Tip 1: Ga niet te snel van start
Ga niet direct in de eerste ronde voluit. Dan ben je na de eerste ronde namelijk al uitgebrand, maar moet je nog twee rondes.
Hoe hard moet je rijden om op tijd bij de volgende tijdscontrole te zijn? Dit vergt ervaring, maar ook slimheid. Kijk gewoon naar de andere rijders en probeer zoveel mogelijk hun tempo aan te houden.
- Wordt je veel ingehaald door andere rijders? Probeer dan sneller te rijden.
- Haal jij anderen in? Dan rij je wellicht te snel.
Maar verlies jezelf niet in een inhaalrace tegen een tegenstander. Dan kun je veel kracht verliezen, terwijl je er weinig mee wint.
In de proeven kun je voluit knallen. Zorg dat je niet valt tijdens de proeven, want daarmee verlies je veel belangrijke tijd.
Ben je een beginnende rijder? Probeer de proeven op safe te rijden. Je zal merken dat dit al een vak apart is. Tijdens de tweede en derde ronde zal je namelijk al merken dat je minder kracht over hebt om de proeven goed te kunnen rijden.
Tip 2: Enduro staan of zitten?
- Zitten: Dan vangt je lichaam veel schokken op van het parcours. Dit is niet bevorderlijk voor je rug.
- Staan: Door te staan doet je motor meer het werk. Je lichaam vangt oneffenheden in het offroad parcours goed op met gebogen armen en benen. Maar staan is ook vermoeiender.
Lastige stukken van het parcours kun je dus beter staand nemen. Maar staand rijden is slopender. Kijk eens naar de snelle enduro rijders. Die staan bijna de hele dag. Je moet dus een goede conditie hebben om lang te kunnen blijven staan op de enduro motor. Op vlakke stukken of in korte bochten kun je zitten op de motor om je kracht te spreiden.
Hoe sta je op een enduro motor?
Ontspan! Houd je armen iets gebogen met je ellebogen naar buiten gericht. Kont naar achter boven het midden van de motor. Met de benen klem je de motor stevig vast om de motor in balans te houden.
Tip 3: Hoe rij je met de enduro motor door waterplassen?
Waterplassen hebben vaak een harde ondergrond, omdat het water hier niet doorheen kan weglopen. Dit betekent dat je motor niet wegzakt in de modder. Daarom kun je in de meeste gevallen het beste zo hard mogelijk in een rechte lijn door de waterplas heenrijden.
Maar in sommige gevallen is het een diepe waterpoel van een halve meter diep. Of kunnen er diepe sporen en kuilen inzitten van andere wedstrijdrijders die je zijn voorgegaan. Dat is even pech. Hier krijg je meer ervaring in wanneer je vaker endurowedstrijden rijdt.
Kijk ook wat andere doen. Zijn zij recht door de waterplas gereden of eromheen gereden?
Tip 4: Jezelf vastrijden. Wat nu?
Je motor vastrijden is niet goed. Je kunt namelijk veel kracht verliezen met je motor eruit trekken.
- Over het algemeen geldt: Hoe hoger je snelheid, hoe minder je de motor vastrijdt. De wielen behouden met een hoge snelheid namelijk een betere grip. Hou je wielen dus goed draaiende en blijf gas geven.
- Het meest gebruikte rijspoor is ook het diepste rijspoor. Daar kun je dus gemakkelijk in vast komen te zitten. Blijf dus niet continu een spoor volgen, maar durf ook je eigen spoor te trekken.
- Ga nooit te langzaam rijden, vooral niet over een modderig parcours. Dan kom je zeker vast te zitten.
- Maar ervaring is ook belangrijk. Als je (bijna) vastzit, kan hard gasgeven er ook voor zorgen dat je wiel dieper vast gaat zitten. Dan wordt het nog moeilijker om eruit te komen. Zie dit dus op tijd en durf op tijd af te stappen.
Wat doe je als je enduro motor vastzit?
Stap op tijd af en ga mee duwen. Dit helpt in de meeste gevallen je motor los te maken. Zit je vast in een smal spoor? Til dan je achterwiel eruit en opzij. Het werkt niet om je voorwiel eerst op te tillen.
Tip 5: Hoe rij je door een diep spoor?
Hoe hoger je snelheid, hoe beter het gaat.
- Rij het spoor recht in, om de eerste klap te verminderen.
- Hou het voorwiel licht en laat de motor goed trekken in een hogere versnelling. Dit voorkomt dat de motor gaat ploegen, waardoor je makkelijker rijdt.
- Ga meer naar achter op de motor zitten. Daarmee verhoog je de druk op het achterwiel waardoor je een betere grip houdt.
- Knijp de motor strak vast tussen je benen.
- Hou het stuur zo los mogelijk vast. Dit is een training in ontspannen op de motor zitten.
- Laat de motor het werk doen.
- Hou je blik niet gericht op je voorwiel, maar meer naar voren. Dan zie je wat er komt.
- Op een akkerondergrond kun je ook proberen om diagonaal over de sporen te rijden. Een beetje zigzaggen dus.
Tip 6: Eet voldoende op een enduro racedag
Vergeet niet voldoende te eten en te drinken. Je hebt veel kracht nodig, maar vergeet ook niet dat je veel vocht verliest op de motor.
Tijdens een enduro wedstrijd van drie tot vijf uur kan je niet zonder eten en drinken. Doe dit vooral vóór de start. Maar ook tijdens de enduro wedstrijd kun je wat eten en drinken. Bijvoorbeeld sportdrankjes, druivensuiker, water, fruit en kleine snacks.
Tip 7: De juiste motorsportbril
Koop alsjeblieft een motorbril van goede kwaliteit. Dit is een bril die niet beslagen raakt en waarvan je modder en vuil gemakkelijk eraf kan vegen. Zoals je begrijpt, is het super belangrijk dat je tijdens zo’n lange wedstrijd goed kunt blijven zien. Je kunt namelijk niet tussendoor even je bril poetsen, terwijl er zeker modderspatten op je bril komen die je zicht belemmeren.
Mijn advies: Gebruik een roll-off motorbril. Deze wordt ook veel gebruikt in de motorcross. Als je bril dan vies is door modder of vuil, rol je een film af en heb je weer een schone bril.
Welke motorsportbril? Dit lees je in mijn gratis eBook over motorcross gear.
En om te voorkomen dat je halverwege het parcours een beslagen bril krijgt, smeer je voor de wedstrijd wat afwasmiddel aan de binnenkant van de bril. Een oude, maar zeer bruikbare truc.
Tip 8: Behulpzame toeschouwers???
Langs waterplassen, lastige hellingen of lastige stukken van het parcours staan altijd toeschouwers. Zij kunnen je aanwijzingen geven en je helpen als je motor vastloopt.
Maar vertrouw niet zomaar op iedereen. Het kind jonger dan twaalf jaar of de toeschouwer met het bier in de hand kun je beter niet vertrouwen. Maar de serieuze toeschouwer heeft het beste met je voor en geniet van de motorsport. Of natuurlijk de mensen van je eigen motorclub die verspreid langs het parcours staan voor assistentie. Je kunt dus beter hun aanwijzingen opvolgen.
Ben jij een beginnende offroad motorrijder? Volg dan eerst de motorcrosscursus van de Supermotorschool. In deze cursus leer je de beginselen van het motorcrossen van professionele instructeurs. Leer motorcross in één dag! Want als de basisvaardigheden goed zitten, kun je deze verder uitbouwen.