Hoe verlaag ik mijn motor?
Heb je een mooie motor, maar is deze eigenlijk te groot voor je? Dan is het een optie om je motor te verlagen. Hoe doe je dit? Je hebt verschillende opties die je in dit blogartikel leest.
Veiligheid is erg belangrijk bij het motorrijden. Een motor die te groot is, is minder veilig. Als motorrijder moet je al je aandacht kunnen richten op het besturen van de motor en de weg. Daarom zou je je geen zorgen moeten maken over comfort of de grond kunnen raken met je voeten bij het volgende stoplicht. Daarom is het in dat geval goed om je motor te verlagen. Hoe kun je zelf je motor verlagen?
Trucjes om je motor te verlagen
Als je een prachtige motor hebt, maar deze eigenlijk te hoog voor je is, kun je ervoor kiezen om je motor enkele centimeters te verlagen. Er zijn verschillende trucjes om dit te doen. Je motor 2 centimeter verlagen kan al een groot verschil maken bij het op- en afstappen van je motor.
Begin bij het zitvlak
Een simpele manier om je motor te verlagen, is door het zitvlak te verlagen. Dit werkt wanneer je een gewatteerde zitting hebt. Verwijder de hoes/afdekking van de zitting en knip een laagje van de zitting af. Dit gaat perfect met een elektrische schaar of een (elektrisch) vleesmes.
Zo kun je gemakkelijk de zitting met een centimeter verlagen. De tegenhanger is natuurlijk dat je een minder zacht zitvlak hebt.
Je kunt ook een geheel andere zitting op je motor laten zetten door een gespecialiseerd bedrijf of motorgarage, om daarmee een iets lager zitvlak te hebben. Dit kost natuurlijk iets meer.
De motorophanging wijzigen
Als je niet het zitvlak wilt uitdunnen of veranderen, kun je de ophangingen aanpakken. Dit zijn de voorvorken en de schokdempers.
Let hierbij op het volgende:
Motors zijn eigenlijk een soort bouwpakketten. Alles is zo ontworpen dat het samen werkt. Als je dus (kleine) aanpassingen aanbrengt rondom de voor- of achterophanging, kan het zijn dat je de geometrie van de motorfiets in zoverre aanpast dat het onveilig is om op de motorfiets te rijden. Let dus goed op wat je doet!
Het wijzigen van de ophanging verandert de controle over je motor. Je merkt het misschien niet en dat is prima. Maar als je dingen aan je motor wijzigt, zorg dan dat je de eerste rit op de motor rustig rijdt en test hoe de ophanging aanvoelt. Is dit juist en veilig?
Als je bouten losdraait om dingen te veranderen is het belangrijk dat je deze weer vastdraait volgens de aanwijzingen van de fabrikant. Deze aanwijzingen vind je op de gebruikshandleiding die bij de motor hoort. Het laatste wat je wilt is dat belangrijke bouten losgaan en eraf vallen tijdens het rijden.
Een manier om je motor te verlagen is de voorvorkpoten in de kroonplaat zo’n 1 tot 2 centimeter te verhogen (dit is het gedeelte waarin de vorkpoten in zijn geklemd). Hierdoor wordt het voorste gedeelte van je motor verlaagd. Je zal merken dat je stuur sneller stuurt, waardoor je met minder moeite een scherpe bocht kunt maken. Je moet hier wel even aan wennen.
Je kunt ook de preload van de motor aanpassen, wat de spanning op de veringen is in elke voorvorkpoot. Als je de preload verlaagt, vermindert de spanning op de vering en zal je motorfiets iets lager worden als je erop zit. De handleiding van je motor zal aangeven hoe je de preload aanpast.
Om het verlagen van je motor af te ronden, moet je de achterkant net zoveel verlagen als de voorkant. Je motor verlagen is niet zo ingewikkeld als het klinkt. Als je dit toch liever niet zelf doet, kun je beter een motormonteur vragen dit voor je te doen. Daar zullen ze ook direct je ophanging controleren en aanpassen. Dit kan je een veiliger gevoel geven.
Tip: Je kunt ook gewoon je motorlaarzen aanpassen met een iets dikkere zool, zodat je gemakkelijker bij de grond komt met je voeten. Dit kan met name voor vrouwen alvast wat centimeters schelen.