Schakelen op een crossmotor is helemaal anders dan schakelen in een auto. Gek genoeg denken veel beginnende motorcrossers dat schakelen op een crossmotor ongeveer hetzelfde is, en dat ze dit makkelijk kunnen aanleren.
Dat is niet helemaal waar. Je moet echt even oefenen om het schakelen in motorcross onder de knie te krijgen.
Feit is: Schakelen met je voet op de crossmotor is heel anders dan schakelen met je hand in een auto. Je moet hier even gevoel voor krijgen. Dan krijg je het schakelen op de crossmotor onder de knie door te oefenen.
Sla dus geen flater op de crossmotor en lees hieronder door hoe het schakelen op de crossmotor werkt.
Hoe werkt het schakelen op een crossmotor?
Schakelen op de crossmotor doe je met je linkerhand op de koppelingshendel en je linkervoet op de versnellingshendel. Daarna laat je de koppelingshendel weer los en geef je wat extra gas.
Dit hangt wel af van het model crossmotor. Raak dus eerst vertrouwd met de crossmotor waarop je zit. Dan kom je niet voor verrassingen te staan. Wij rijden zelf altijd op de Yamaha YZ450F.
Zit je op een voor jou nieuwe crossmotor? Oefen dan eerst op lage snelheid met het schakelen zodat je er vertrouwd mee raakt. Echt waar: je moet er een beetje gevoel mee krijgen en dan zal het waarschijnlijk prima gaan. Je kunt het beste oefenen op een recht stuk weg of parcours. Pas daarna kun je met hogere snelheid door de bocht gaan.
Leren schakelen op de crossmotor
De nieuwe handeling met je linkerhand en linkervoet, in combinatie met gasgeven op het juiste moment, moet je even aanleren. Je moet hier even gevoel mee krijgen, maar ook aanleren hoe je de crossmotor weer in neutraal zet.
De neutrale versnelling zit tussen de eerste en tweede versnelling. Je schakelt dus naar beneden voor de eerste versnelling en naar boven voor de tweede en derde versnelling.
Schakelen naar de eerste versnelling: Houd de koppelingshendel vast, knijp en duw met je linkervoet de versnellingshendel langzaam naar beneden. Laat de koppeling niet los totdat je klaar bent met de handeling. Laat de koppeling dan langzaam los en geef tegelijkertijd langzaam wat gas bij.
De motor kan afslaan als je de koppeling te vroeg loslaat! Als je dan te veel gas geeft, kan de crossmotor gaan steigeren en kun je van de motor afvallen. Laat de koppeling dus langzaam los wanneer je gas bijgeeft. Dit moet je even op je gemak aanleren om goed onder de knie te krijgen voordat je de snelheid verhoogt.
Heb je het schakelen naar de eerste versnelling onder de knie? Dan kun je beginnen met oefenen met het schakelen naar de tweede versnelling, en verder. Hiervoor gebruik je dezelfde handeling.
Is het noodzakelijk om de koppeling te gebruiken tijdens de motorcross?
In principe kun je op de crossmotor rijden zonder de koppeling te gebruiken en alleen de versnellingshendel naar beneden te duwen om te schakelen.
Maar om omhoog te schakelen, heb je wel de koppeling nodig. Bovendien kun je je crossmotor onnodig beschadigen als je schakelt zonder de koppeling te gebruiken. Dit raad ik dus zeker af.
Schakelen op de crossmotor aanleren
Ook dit moet je leren. Schakelen op de crossmotor is onderdeel van de basisvaardigheden om te leren motorcrossen.
Wil jij leren motorcrossen? Dan is de motorcrosscursus een super goede manier om te leren motorcrossen in één dag. Wil je meer? Dan kun je daarna de motorcross vervolgcursus doen.