arrow_drop_up arrow_drop_down
20 september 2019 

Sliden: Hoe maak je de perfecte slide op een Supermoto?

Altijd al willen weten hoe je de perfecte slide op een Supermoto maakt? Sliden met de motor ziet er spectaculair uit. Een motor komt met volle snelheid richting de bocht rijden en neemt de bocht op een geweldige manier, waarbij de motor in de goede richting wordt gekanteld, volle snelheid houdt, het achterwiel blijft doorspinnen terwijl de motor de perfecte bocht neemt. Wil jij dit ook leren op een Supermotard? In deze blog geven we je belangrijke tips + uitleg. Hoe maak je de perfecte slide op een Supermoto?

Let op: Sliden wordt vaak verward met driften. Veel mensen willen leren driften met hun Supermoto, maar eigenlijk bedoelen ze juist dat ze willen sliden. Wat is sliden? En wat is het verschil tussen driften en sliden? We leggen het aan je uit in deze blog.

marcel-van-drunen-#17-schramt-de-voetsteun-van-zijn-yamaha-supermoto-als-hij-slidend-de-bocht-neemt-op-midland-circuit-lelystad

Wat is sliden met een Supermoto?

Met het sliden ga je met de hoogst mogelijk snelheid de bocht door. Dit doe je door ‘zo laat mogelijk, hard te remmen‘. Het is heel belangrijk dat je tijdens het sliden de controle houdt over de motor. Bij het aansturen van de bocht glijdt je naar de bocht toe. Je laat dan de achterkant van je motor gecontroleerd uitbreken in de rijrichting, waardoor deze haast dwars op het voorwiel komt te staan. Het voorwiel blijft als het ware een beetje recht staan als je op de bocht afstuurt. Als dan de bocht begint, hoef je alleen het stuur te kantelen, bam, en dan is het afdraaien en gas geven.

Sliden is een geweldige techniek om op het circuit te gebruiken met je Supermotard. Je begrijpt dat je bij het sliden dus met volle snelheid de bocht in komt. Daarom is het heel belangrijk dat je goed leert hoe je op een veilige manier kunt sliden terwijl je controle houdt over je motor.

Dan kun je de bocht inglijden, de perfecte slide maken en met volle snelheid de bocht uitkomen.

slidend-op-zijn-supermoto-beheerst-8-voudig-kampioen-supermoto-marcel-van-drunen-deze-techniek-als-geen-ander

Wat is het voordeel van sliden met je Supermotard?

Het voordeel van slidend een bocht doorgaan is dat je de bocht korter neemt. Je hoekt hem als het waren eerder af. Doordat je de achterkant van je motor laat inglijden, is je motor al een heel eind gedraaid. Vervolgens hoef je alleen het stuur van je Supermoto te kantelen en het gas open te trekken. Hierdoor gaat je bochtsnelheid omhoog, kun je eerder op het gas en kom je met een hogere snelheid de bocht uit.

Een ander voordeel van sliden voor wedstrijdrijders is dat je jezelf breder maakt in de bocht. Dan wordt het moeilijker voor tegenstanders om je in de bocht te passeren. Dit is dus een wezenlijk onderdeel van je tactiek om de race te winnen.

slidend-op-hun-supermoto-in-de-strijd-om-de-eerst-plaats-op-het-midland-circuit-lelystad-marc-fraikin-#45-en-marcel-van-drunen-#17

Bij welke bochten kun je sliden met je Supermoto?

Je slide alleen maar bij bochten van 180 graden. Het kan ook wel bij een bocht van 90 graden, maar dan rem je de snelheid er te veel uit. In een kleinere bocht heeft het sliden dus weinig zin en wordt het haast nooit gedaan.

de-ideale-supermoto-slide-bocht-tarzan-bocht-euro-circuit-valkenswaard

Wat is de techniek van het sliden met een Supermoto?

8-Voudig kampioen Supermoto Marcel van Drunen beheerst het sliden als geen ander. Hij legt uit. Je komt vol gas aanrijden. Dan bepaal je een punt waarop je gaat remmen. Dan sluit je je gas af. Op dat moment gaan eigenlijk ook allebei de voeten van de voetsteunen. De ene voet gaat op de achterrem staan, de andere voet gaat zo vlug mogelijk van de vierde of vijfde versnelling terug naar de eerste versnelling, zonder te koppelen. Daardoor krijg je heel veel motorrem. De achterrem gebruik je om het toerental tegen te houden.

Dat kan dus zonder te koppelen, mits je een speciale slipkoppeling (SuterClutch) hebt. Als je die niet hebt, kun je alleen sliden door je koppeling in het slipmoment te zetten. Dat houdt in dat je de koppelingskabel net een beetje aanspant en het moment opzoekt waar je normaal mee aanrijdt, het slipmoment.

de-perfecte-supermoto-slide-marcel-van-drunen-#1-europees-supermoto-kampioen

Wat is een slipmoment?

Een slipmoment is wanneer je motor stilstaat, je de motor in de versnelling zet en dan de koppeling langzaam laat opkomen tot het punt dat je motor begint te rijden. Zou je dan vol gas geven en de koppeling op het slippunt vasthouden, dan rijd je eigenlijk stapvoets aan terwijl je het gas vol open hebt. Dat is het punt dat je moet hebben als je gaat sliden, maar dan met het gas dicht. Dus daar op dat punt moet je de koppeling vasthouden. Vervolgens schakel je dus heel vlug terug met de achterrem erbij, om het achterwiel te vertragen, want je wil het achterwiel op een lagere snelheid laten draaien dan het voorwiel, zodat je de motor langzaam en gecontroleerd in de rijrichting kan laten uitbreken.

Bij het sliden met een Supermoto is het essentieel dat het achterwiel blijft draaien.

Het achterwiel mag dus niet blokkeren, het moet altijd blijven draaien, het liefst ongeveer 2 km per uur, terwijl het voorwiel juist op dat moment 80, 90 km per uur draait. Rem je te hard, dan zet je het achterwiel stil, en zit er gewoon geen controle meer op. Dat kan goed gaan, maar als het fout gaat. slaat je motor in één keer heel vlug 90 graden. Dan zwiept de motor jou eraf. Dat is een highsider.

supermoto-slide-door-kevin-viellevoye-#44

Bij het sliden gebruik je de voorrem en achterrem

Eigenlijk rem je tijdens het sliden op vier manieren. Normaal remmen de meeste motorrijder met de voorrem. Bij het sliden met een Supermoto gebruik je de voorrem, maar je gebruikt ook de achterrem. En je gebruikt de motorrem. Omdat je zo vlug terugschakelt op die hoge snelheid van 100 km per uur en je de motor in de eerste versnelling zet, remt je motor heel hard af. Het achterwiel begint dan op een bepaald moment uit te breken, zodat de achterkant van je motor als het ware dwars komt te staan. De achterkant staat dus niet meer in de rijrichting maar scheef daarop, dus dat remt ook nog eens af. Dan rem je dus op vier manieren.

een-mooie-supermotard-bocht-slide-door-kyle-matthijssen-#30

Wat is het beste rempunt bij het sliden?

Dan komt het volgende belangrijke punt. Gechargeerd staan veel motorrijders tijdens het sliden twintig meter vóór de bocht stil. Dit komt omdat ze op het verkeerde moment remmen. Dat is dus ook meteen de moeilijkheid: het juist inschatten van het rempunt bij het sliden.

Je moet dus later remmen en harder de bocht inrijden. Veel motorrijders zijn gewend om altijd op hetzelfde punt vóór de bocht te beginnen met remmen. Bijvoorbeeld tien meter vóór de bocht. Wanneer je op het circuit het sliden oefent, ga je nog altijd op hetzelfde rempunt beginnen met remmen, want dat ben je gewend. En dan sta je dus veel te vroeg stil.

sliden-supermotard

Wat is driften met een Supermoto?

Driften doe je na het sliden, bij het uitkomen van de bocht. Bij driften geeft je precies zoveel gas dat het achterwiel van je Supermoto begint te spinnen. Als je dan het gas niet helemaal vol opentrekt, maar gewoon precies zo houdt dat het wiel blijft spinnen, begint het achterwiel te driften.

Je hebt ook nog zoiets als een powerdrift, dit komt uit de Speedway, waarbij je speedwayend de bocht uit komt. Dat kan op gravel of offroad. Op het asfalt wordt het een ander verhaal. Je moet van hele goede huizen komen om te driften op gravel of offroad. Er zijn ook maar weinig rijders die dat echt kunnen. Eigenlijk alleen de echte toprijders.

Driften ziet er spectaculair uit, maar je gaat er niet sneller mee rijden. Je hebt er geen voordeel mee, en daarom doet bijna niemand dit.

Veel mensen willen graag leren driften, maar bedoelen eigenlijk sliden. Zij halen de twee door elkaar.

driften-motorcross

Tips om goed te sliden met een Supermoto

De meeste supermoto-rijders die dit lezen, willen dit zelf gaan oefenen.

Dat begrijpen we!

Daarom geeft de Supermotorschool je graag wat tips mee voor het sliden:

  • Houd je koppeling onder controle. Als je achterwiel gaat stuiteren, verlies je alle controle over je motor. Knijp dan de koppeling wat verder in om het stuiteren te stoppen.
  • Blijf van het gas af tijdens het sliden!
  • Een grotere hellingshoek betekent dat je minder je achterrem hoeft te gebruiken.
  • Zorg dat je achterwiel blijft draaien!
  • Het is makkelijker om te oefenen in bochten naar links, omdat je je remvoet dan op de steun kunt houden. Dit voelt natuurlijker aan.
  • Neem je tijd om het rustig aan te leren.
  • Zorg ervoor dat je een huurmotor hebt die mag beschadigen en dat je oefent in een veilige omgeving, zoals een circuit.
  • Kijk naar de pro’s en leer van hen.

Hoe meer je oefent, hoe beter het zal gaan!

Wanneer je het sliden onder de knie hebt, kun je met maximale snelheid de bocht door rijden. Een fantastisch gevoel!

sliden-op-een-supermoto

Goed leren sliden bij de Supermotorschool

Klinkt het nog steeds als een onmogelijke uitdaging?

  • Zie je er tegenop om met je eigen Supermotard te gaan oefenen?
  • Want wat als je valt en schade veroorzaakt aan je eigen Supermotard?
  • Of erger nog: dat je tijdens het sliden gewond raakt?

Wil jij het sliden op een veilige manier onder de knie zou kunnen krijgen? Bij de Supermotorschool kun je het sliden oefenen in onze Supermotocursus, onder professionele begeleiding en met handige tips en aanwijzingen.

In onze Supermoto cursus leren we je de beginselen van het sliden in één dag. Onze instructeurs leren je graag hoe jij de perfecte slide kunt maken. Bij de Supermotorschool kun je het sliden op een goede en veilige manier leren op een écht circuit. Bovendien mag je hiervoor onze huurmotoren gebruiken, waardoor je eventuele schade aan je eigen motor voorkomt en lekker vol gas kunt oefenen.

Kan je ook niet wachten? Leer sliden in onze Supermoto-cursus →

sliden-op-een-supermoto

Hebben we je geïnspireerd met dit artikel? Deel het dan via social media.

Of laat ons weten wat je ervan vindt door hieronder een reactie te plaatsen.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies